· 

Waarom doe je wat je doet?

Stellen leerlingen tijdens de les de vraag "waarom ze iets moeten doen / kennen"? Of speel je hier vooraf op in en geef je je doelen vooraf mee. Niet alleen de doelen over de leerinhoud, maar ook de doelen van je werkvormen. Leerlingen in OKAN-klassen vragen zich wel eens af waarom ze een spel moeten spelen. Het is dan belangrijk dat je als leerkracht kan aangeven wat de meerwaarde van de werkvorm is. Kan je enkel antwoorden "omdat je taal moet leren", dan zullen sommige leerlingen besluiten dat het een stom spel is en ze de taal liever op een andere manier verwerven. Kan je daarentegen aangeven dat het spel je aanleert om instructietaal in een context te gebruiken, dan kan deze verduidelijking van de doelstelling wel hun motivatie en medewerking verhogen.

 

Hoe probeer jij om de leerlingen de doelstellingen duidelijk te maken?

 

Vind ook jij, net als ik, het moeilijk om de juiste werkvorm te kiezen om een bepaald doel bij leerlingen te bereiken?

Write a comment

Comments: 0